Veelgestelde vragen

Op deze pagina treft u de belangrijkste vragen en antwoorden aan over glasvezel en de aanleg hiervan in het buitengebied van de FiberNH en FiberFlevo projecten. Mocht u andere vragen hebben, dan kunt u een mail sturen naar:

info@fiberflevo.nl of info@fibernh.nl. Ook kunt u bellen met onze Servicedesk (085-0405100 / 085-0405100 op werkdagen van 8:00 – 16:00 uur).

Als u op de hoogte wilt blijven van alle ontwikkelingen, dan kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief.

Aanbod

Waar wordt het glasvezelnetwerk uitgerold?

In het totale buitengebied en de nog niet ontsloten bedrijventerreinen van het desbetreffende projectgebied

Krijgen alle woningen en bedrijven in het buitengebied een aansluiting?

Alle adressen/bewoners die zich aanmelden voor een abonnement worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. Voor de industrieterreinen wordt in de komende periode afzonderlijk bepaald welke gebieden worden meegenomen. De aansluiting bij uw thuis/bedrijf is pas werkend als u zich heeft aangemeld voor één van de pakketten van de beschikbare serviceproviders. Welke serviceprovider dat zijn, is te vinden op de Serviceproviders

Mijn postcode staat er niet tussen, maar ik woon wel in het buitengebied. Hoe kan dat?

Bent u ervan overtuigd dat u in het buitengebied woont, maar staat uw postcode er niet tussen? Neem dan contact met ons op door te bellen of door middel van het contactformulier. Wij nemen binnen twee werkdagen contact met u op.

Ik woon in het buitengebied van het projectgebied, maar als ik mijn postcode en huisnummer heb ingevoerd worden er geen glasvezelpakketten getoond. Hoe kan dat?

Er zijn twee mogelijkheden:

  • U heeft een toevoeging, u woont bijvoorbeeld aan de breedbandweg 9-II, voer bij toevoeging dan een 2 (geen Romeinse cijfers)
  • Uw postcode en huisnummer staan niet juist in het systeem.

Bent u ervan overtuigd dat u in het buitengebied woont, maar staat uw postcode er niet tussen? Neem dan contact met ons op door te bellen of door middel van het contactformulier. Wij nemen binnen twee werkdagen contact met u op.

Uit welke pakketten kan ik kiezen?

Voor het totale glasvezel aanbod, verwijzen wij u graag door naar de website van de beschikbare serviceproviders.
De beschikbare serviceproviders zijn te vinden op onze pagina Serviceproviders.

Waarom wordt er geen keuze voor televisie aangeboden bij een zakelijk abonnement?

Bij een zakelijk abonnement kunt u kiezen voor internet en telefonie. De keuze voor televisie valt niet onder een zakelijk abonnement, dit in verband met de consumenten tv-rechten.

Gaat u de glasvezelverbinding zowel zakelijk als particulier gebruiken? Dan adviseren wij u om te kiezen voor een particulier abonnement.

Welke zenders horen bij het Alles-in-1 pakket?

Voor het zenderoverzicht verwijzen we u graag naar één van de beschikbare serviceproviders. Deze zijn te vinden op onze pagina Serviceproviders.

De totale kosten per maand voor een glasvezelpakket lijken mij veel. Hoe kan dat?

Op het eerste oog kunnen de kosten voor u veel lijken, toch gaat het om marktconforme prijzen; voor sommige bewoners zal het bedrag iets hoger dan wel iets lager uitvallen. Daar staan wel een aantal voordelen tegenover: het gaat om een alles-in-een pakket met een supersnelle verbinding. Graag adviseren we u om uw huidige maandelijkse kosten op een rijtje te zetten, zodat u deze goed kunt vergelijken met een mogelijk glasvezelpakket. Neem naast kosten ook andere zaken mee, bijvoorbeeld hoe tevreden u bent met uw huidige internet en diensten. Op Keuzehulp hebben we een aantal vragen voor u op een rijtje gezet. Deze vragen kunt u voor zichzelf beantwoorden, om te bepalen voor welk pakket u wilt gaan.

Wat zijn de beltarieven van de serviceproviders?

Voor de beltarieven van de serviceproviders verwijzen we u graag naar één van de beschikbare serviceproviders. Deze zijn te vinden op onze pagina Serviceproviders.

Waar zijn de algemene voorwaarden te vinden van FiberFlevo en FiberNH?

De algemene voorwaarden voor het buitengebied kunt u hier raadplegen Algemene Voorwaarden.

Voordelen

Hoe snel is glasvezel internet van FiberFlevo en FiberNH?

Onze glasvezelnetwerken zijn gebouwd met de hoogste standaard apparatuur en bekabeling. Hierbij is de snelheid momenteel nog steeds oneindig en is er dus nog geen maximale snelheid aan te geven. Wel hebben de dienst aanbieders bepaalde limieten ingebouwd in hun abonnementen structuur. Bij deze abonnementen fluctueren de snelheden tussen de 100 en de 500Mb.

Wat zijn de voordelen van een glasvezelverbinding bij mij thuis?

Een glasvezelverbinding zorgt voor een supersnelle internetverbinding, haarscherp tv-kijken en kraakhelder bellen. Voor een overzicht van de voordelen verwijzen wij u graag naar Wat zijn de voordelen?

Wat zijn de voordelen van een glasvezelverbinding voor mijn bedrijf?

Een glasvezelverbinding zorgt voor een supersnelle, veilige en betrouwbare internetverbinding. Daarnaast kunt u kraakhelder bellen. Voor een overzicht van de voordelen verwijzen wij u graag naar Wat zijn de voordelen?

Wat zijn de voordelen van glasvezelverbinding voor mijn tv-aansluiting?

Met een glasvezelverbinding kunt u haarscherp tv-kijken. Ook kunt u programma’s terugkijken. Daarnaast kunt u kiezen voor extra zenders (film- en sportzenders bijvoorbeeld).

Is televisie kijken via glasvezelverbinding even scherp als via de schotel?

Met een glasvezelverbinding kunt u haarscherp tv-kijken.

Aanmeldproces

Waar kan ik mij aanmelden voor glasvezel?

Nadat u zich heeft geregistreerd voor de vastrechtvergoeding kunt u zich aanmelden bij verschillende serviceproviders.
Deze zijn te vinden op onze pagina Serviceproviders daar kunt u zich ook registreren voor de vastrechtvergoeding.

Wat is een vastrechtvergoeding?

Een vastrechtvergoeding is een vast individueel bedrag dat u betaalt voor het gebruik van het glasvezelnetwerk in het buitengebied.

Kan ik mijn vastrecht ook afkopen?

U heeft de keuze om de vastrechtvergoeding eenmalig af te kopen. Het gaat om een bedrag van €1.950,00. Kiest u voor het afkopen van uw vastrecht, dan hoeft u geen maandelijkse vastrechtvergoeding te betalen.

Blijft de vastrechtvergoeding altijd het zelfde?

De vastrechtvergoeding wordt jaarlijks in januari geïndexeerd volgens de Consumentenprijsindex (CPI). Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelt deze over de voorgaande 12 maanden vast. Als je via automatische incasso betaalt, passen wij de vastrechtvergoeding aan. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. Dit is terug te lezen in onze algemene voorwaarden.

Is de afkoop van de vastrechtvergoeding overdraagbaar naar een nieuwe gebruiker indien ik mijn woning verkoop?

Indien de vastrechtvergoeding wordt afgekocht, dan is dit op het kadastrale adres/pand afgesloten. Toch is het aan de bewoner of deze afkoop wordt meegenomen naar het nieuwe adres of blijft gekoppeld aan het huidige adres. Dit houdt in dat de afkoop kan worden meegenomen naar een ander adres óf overdraagbaar is naar een nieuwe bewoner. (Dit geldt alléén voor adressen die vallen in hetzelfde aansluit-gebied). De nieuwe bewoner profiteert dan van het afkoopvoordeel.

Ik heb mij aangemeld, maar heb bij de aanmelding niet gekozen voor het afkopen van het vastrecht. Dit wil ik wel, kan dit?

Dit kan zeker. Besluit u nu om toch voor de afkoop te gaan? Dan gaat het om een bedrag van €1.950,00.

Kan ik mijn abonnement nog opzeggen als ik mij heb aangemeld?

Bij het afsluiten van een glasvezel abonnement, gaat u een jaarcontract aan. De overeenkomst is bindend. De voorwaarden met betrekking tot o.a. beëindigen van uw abonnement, zijn te vinden op de website van de door u gekozen serviceprovider.

Kan ik mijn abonnement nog wijzigen als ik mij heb aangemeld?

Als u zich heeft aangemeld, heeft u de mogelijkheid om het abonnement nog te wijzigen naar een upgrade. Dat betekent dat u de mogelijkheid heeft om in de komende periode te bepalen welke aanvullende diensten u graag nog wilt toevoegen aan uw abonnement of dat u misschien toch voor een hogere snelheid wilt gaan.

Ik moet bij mijn aanmelding een gewenste datum van oplevering aangeven. Hoe weet ik de juiste datum?

De gewenste datum van oplevering kunt u open laten. Dit is afhankelijk van wanneer de verbinding bij u thuis mogelijk is.

Overstappen

Mijn huidige contract loopt nog een tijd door, kan ik meteen overstappen op glasvezel?

Indien u een contract heeft lopen, dient u rekening te houden met de contractvoorwaarden van uw huidige aanbieder. Houdt u rekening met de opzegtermijn.

Het is belangrijk dat u bij het afsluiten van uw nieuwe glasvezel abonnement aan de serviceprovider doorgeeft wanneer uw huidige contract afloopt. Dan gaat uw nieuwe abonnement in op de laatste dag van uw huidige abonnement.

Wanneer moet ik mijn huidige abonnement opzeggen?

Wij raden u aan om uw huidige abonnement pas op te zeggen als de glasvezelaansluiting in uw woning klaar is en af te stemmen met uw nieuwe serviceprovider wanneer u nieuwe abonnement in moet gaan.

Betaal ik overstapkosten?

U hoeft geen overstapkosten te betalen.

Kan ik mijn huidige telefoonnummer en e-mailadres behouden?

Behoud van telefoonnummers is mogelijk. Heeft u een e-mailadres van uw huidige serviceprovider? Dan wordt deze aangepast naar uw nieuwe provider. Heeft u een Gmail, Hotmail of een ander e-mail adres dat niet is gerelateerd aan uw huidige provider? Dan kunt u deze gewoon blijven gebruiken.

Indien u een e-mailadres van uw huidige provider heeft, kunnen wij begrijpen dat u daar niet meteen afscheid van wilt nemen. U kunt (mogelijk) bij de serviceprovider kiezen om bepaalde e-mail adressen te behouden. Informeer hierover bij de betreffende serviceprovider.

Wat zijn de kosten als ik besluit om over te stappen naar glasvezel als de aanleg al is gestart?

U kunt er altijd voor kiezen om over te stappen naar glasvezel. Wel is het zo dat u dan geen gebruik kunt maken van de aansluitvoordelen.

De vastrechtvergoeding blijft gelden, dit is €20,00 per maand bovenop uw abonnement of een eenmalige afkoopsom van €1.950,00.

Wat zijn de kosten als ik besluit om over te stappen naar glasvezel als de aanleg is voltooid?

U kunt er altijd voor kiezen om over te stappen naar glasvezel. Wel is het zo dat u dan geen gebruik kunt maken van de aansluitvoordelen.

De aansluitkosten bedragen in dit geval €350,00. De vastrechtvergoeding blijft gelden, dit is €20,00 per maand bovenop uw abonnement of een eenmalige afkoopsom van €1.950,00.

Raak ik mijn familievoordeel bij mijn mobiele abonnementen (KPN) kwijt als ik overstap?

Als u overstapt, kunt u uw mobiele abonnementen bij uw huidige aanbieder houden. Bij KPN is het namelijk zo dat wanneer u meerdere KPN Mobiel abonnementen op hetzelfde adres combineert, u recht heeft op het familievoordeel. (€ 5,- extra korting per maand, Gratis Onderling Bellen en MB’s delen met vrienden en familie) Ook als u geen internet van KPN heeft. Kijk voor meer informatie op familievoordeel KPN

Aansluiten

Wanneer krijg ik een glasvezelaansluiting?

Het buitengebied is opgedeeld in deelgebieden. Het is afhankelijk van uw deelgebied wanneer glasvezel bij u wordt aangelegd en opgeleverd.

Raadpleeg onze pagina Uitrolplanning voor meer informatie.

Zodra de planning bekend is, dan wordt u hier uiteraard van op de hoogte gebracht.

Vanaf wanneer moet ik betalen?

U betaalt vanaf het moment dat de internetverbinding compleet opgeleverd is en u gebruik kunt maken het netwerk. Dit geldt ook voor de maandelijkse vastrechtkosten of, indien u daarvoor heeft gekozen, de afkoopregeling.

Hoe wordt mijn woning/bedrijf aangesloten op glasvezel?

Voor het stappenplan van de aanleg verwijzen wij u graag naar Hoe verloopt het proces?

Kan bestaande bekabeling in mijn huis worden gebruikt?

U kunt een groot gedeelte van uw huidige bekabeling blijven gebruiken. Het kan zijn dat een gedeelte van de bekabeling vervangen moet worden. De dienstaanbieder zal u hierover informeren.

Er ligt hier al glasvezel op het terrein/langs de weg. Kan de huidige bekabeling in de plannen worden meegenomen?

Alle bestaande bekabeling in het buitengebied is onbruikbaar voor ons, wij leggen alle bekabeling opnieuw aan. Hierdoor hebben we de garantie dat we altijd goed signaal hebben en niet voor verrassingen komen te staan.

Storingen

Ik heb storing / geen signaal en nu?

Als u merkt dat er mogelijk storing is kijkt u eerst op de site van uw serviceprovider om te kijken of de storing bekend is. Mocht dat niet het geval zijn meldt u deze storingen dan bij de serviceprovider. Deze doet er alles aan om de storing te verhelpen en informeert u over de voortgang hiervan.

Als u nog geen gebruikmaakt van glasvezel, maar vermoedt dat er schade is aan de glasvezelkabel, neem dan contact op met onze klantenservice.

Zelf een glasvezelkabel stuk getrokken op eigen grond. Waar moet ik dit melden en wie moet de schade betalen?

Maak altijd eerst een zogenaamde klic-melding via het Kadaster voordat u gaat graven in eigen grond. Dan ziet u waar in de kabels en leidingen lopen. Als u ondanks de klic-melding toch een glasvezelkabel stuk hebt getrokken, meld dit dan bij uw serviceprovider. Deze licht de netwerkbeheerder in, zodat de schade wordt hersteld. De kosten van de schade zijn voor uw rekening.

Glasvezel internet is nog nooit zo dichtbij geweest

Noord-Holland

FiberNH B.V.
Postbus 42
8300 AA Emmeloord
Telefoon: 085 0405111
E-mail: info@fibernh.nl

Noordoostpolder

FiberFlevo B.V.
Postbus 42
8300 AA Emmeloord
Telefoon: 085 0405100
E-mail: info@fiberflevo.nl

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief





Untitled-1_03   Untitled-1_05   Untitled-1_11   Untitled-1_07   Untitled-1_09

Menu